Moda nie zna wieku

Tekst ukazał się w magazynie Twój STYL nr 7/2025
Lidia Popiel, Kamila Szczawińska, Maja Sieroń. Trzy modelki, trzy „pesele” i osobowości. Wszystkie podkreślają, że karierę w tym zawodzie można zrobić w każdym wieku i bez względu na obwód talii. Bo sukces to wiara w siebie, konsekwencja, praca i… zdrowy dystans do niej. Zobaczcie jubileuszową sesję i przeczytajcie, skąd dziewczyny biorą inspiracje, co je nakręca do działania i jakie wartości w modzie są, ich zdaniem, ponadczasowe.
LIDIA POPIEL, 66 lat
Modelka, fotografka, dziennikarka. Karierę zaczynała w latach 70. Chodziła w pokazach „Mody Polskiej”, miała autorskie programy w telewizji. Dziś nadal pracuje na wybiegach, ale też fotografuje, m.in. kampanie reklamowe dla polskich marek. Jako autorytet jest zapraszana do jury prestiżowych konkursów. Wykładowczyni w Warszawskiej Szkole Filmowej.
O MODELINGU W DOJRZAŁYM WIEKU
Mam wrażenie, że dziś wyzwań jest mniej, niż gdy byłam młodsza. Świat mody stał się liberalny, różnorodny. Nawet jeśli do tej pory nie miałaś z nim nic wspólnego, a zamarzysz o byciu modelką – masz otwarte drzwi. Odchodzimy od schematów. Łatwiej akceptujemy fakt, że moda dotyczy wszystkich, bez względu na wiek, rozmiar. Ja stawiam na naturalność, nie farbuję włosów. To, że wybrałam taką drogę, jest moją decyzją i dobrze się z tym czuję. Na tę otwartość świata mody pracowało wielu ludzi. Doceniam to. Sama z wiekiem zdobyłam poczucie wolności, pewności siebie. Bliskie jest mi myślenie: co będzie, to będzie. Wiem, że popełniane błędy są częścią codzienności. Uczymy się na nich i zdobywamy doświadczenie. I to też piękne.
O SWOJEJ SZAFIE
Moje pokolenie to dzieci zbuntowanych z lat 60. Dojrzewało w hipisowskich 70., bawiło się w czasach punkowych i postpunkowych. Mamy zakodowany bunt, który siłą został stłamszony, ale nie zginął. Nigdy nie jest za późno, żeby wyzwolić się spod presji społecznej, która jest tylko ograniczeniem i nic dobrego nie wnosi. Lubię zaznaczać ten bunt w swoich stylizacjach. Ubrania wybieram niezależnie od marki i ceny. Muszą mieć to „coś” – jakość tkaniny, sposób wykończenia, myśl osoby, która daną rzecz wykonała. Ostatnio ujęła mnie polska firma Epuzer specjalizująca się w garniturowych krojach. Cenię projekty Magdy Butrym. Od lat lubię Vivienne Westwood. Uwielbiam ekstrawagancję i zadziorność Schiaparelli, Ricka Owensa, Oscara de la Renty. Klasyczna elegancja naszej Deni Cler ze świetnymi krojami i tkaninami doskonale łączy się z T-shirtami PLNY i Reserved z ich zabawnymi nadrukami. Od lat fotografuję dla Cateriny, która słynie z wełnianych płaszczy i garniturów, jeden z moich ulubionych zestawów to fioletowy garnitur i biały płaszcz. Do tego biżuteria – kocham. Zostałam nominowana na Ambasadorkę Bursztynu i mam do czynienia z niezwykłymi projektami jubilerskimi – mam zaszczyt nosić je na co dzień.
O MEDIACH SPOŁECZNOŚCIOWYCH
Pierwsze kroki w sferze publicznej stawiałam jako modelka, projektantka, fotografka, stylistka, pisałam też artykuły do magazynu. Wszystko – w tym rozpoznawalność – budowało się wolniej. Zdobycie uznania było trudniejsze. Dzisiaj prym wiodą social media, rewolucjonizując rynki i sposób życia. Wymagają niezwykłej uwagi i kompleksowego sposobu myślenia i są niesamowitym narzędziem do pracy. To, w jaki sposób z nich korzystamy – albo nie – stanowi o osobistym ekosystemie. Na pewno nie można ich ignorować.
O MŁODYCH Z POKOLENIA Z
Inspirują. Bardziej niż my cenią wolność i odejście od schematów. Kiedyś trzeba było zmieścić się w konkretnych ramach, bo lęk przed odrzuceniem był dominujący. Dzisiejsi dwudziestolatkowie tego nie mają. Są globalni. Świadomie podchodzą do ekologii, rezygnują z posiadania i gromadzenia rzeczy, które cenili ich rodzice i dziadkowie. Doceniają związki z naturą. Ten inny tryb myślenia jest genialny! Proekologiczny, prospołeczny, a także otwarty na kulturę i sztukę – również dzięki szerokiemu dostępowi do mediów.
KAMILA SZCZAWIŃSKA, 40 lat
Dojrzały wiek dał jej spełnienie i perfekcyjny balans. Szczęśliwa i w rodzinie z trójką dzieci, i w pracy – na pokazach czy planach sesji zdjęciowych do magazynów i kampanii reklamowych. Słowa klucze? Ciągły rozwój, poznawanie siebie, troska o ciało, zbilansowa
Pozostało 70% artykułu
Artykuł dostępny tylko dla subskrybentów
Kup subskrypcję, aby mieć dostęp
do wszystkich artykułów miesięcznika Twój Styl
PRENUMERATA AUTOODNAWIALNA WYDAŃ CYFROWYCH
- Wyjątkowa oferta cenowa tylko dla subskrybentów
- Dostęp przez przeglądarkę internetową lub dedykowaną aplikację
- Automatycznie odnawialne zamówienie bez dodatkowych procedur
- Możliwość rezygnacji z subskrypcji w dowolnym momencie
- Ulubione treści zawsze w zasięgu ręki
4.9 zł miesięcznie
Kup teraz